dinsdag 14 september 2021

Dag 8: Cetinje - Skadar Meer - Podgorica

Programma dag 8:
  • Cetinje
  • Skadar Lake (Het meer van Shkodër) met Nationaal Park
  • Ostrog klooster
Cetinje, dinsdagochtend.
De gastvrijheid en vriendelijkheid van Montenegro maakt dat het in dit land een plezier is om in rond te reizen. Na een rustige nacht in een 5* hotel/kamer is het ergens met spijt dat we weeral verder moeten. Het ontbijt is een leuke ervaring. We bestellen 'eggs & bacon'. We krijgen niet één, geen twee maar drie eieren. Niets is te veel gevraagd. Het weder: het wordt eentonig: geen wolkje te bespeuren en 26°. Het is om 08:45 uur dat we vertrekken naar de volgende bestemming.
Vertrekken vanuit het hotel Gradska in de ochtend. Het is 8.45 uur.
We vertrekken om 8.45 uur in Cetinje. We rijden een dikke 10 km richting zuiden. Maar door een of andere reden, wegenwerken of iets dergelijks, keren we terug richting Cetinje om dan de richting Podgorica te volgen. Maar enkele kilometers voor Podgorica nemen we richting Virpazar naar het Skadarsko Jezero/meer. Het is na 1 uur en 15 min dat we om10.00 uur en na 72 km toekomen aan het meer.
Bagage staat klaar om verder te reizen.
Skadar Lake/Skadarsko Jezero.
Tussen de Adriatisch zee en de hoofdstad Podgorica ligt het grootste meer van de Balkan: Skadar Lake. Dwars door het meer loopt de grens met Albanië. Een nergens in Europa geëvenaarde rijkdom aan vis en vogelleven maken het tot een paradijs voor natuurfans. Het is een belangrijke rust -en broedplaats voor trekvogels uit Noord Europa.
Skadar meer, vele watervogels voelen zich hier thuis.
We bereiken Virpaza na 72 km en na 1 uur en 15 minuten. Virpazar is een klein vissersdorpje aan de oevers van het Skadar meer. Hier wacht de boot die gereserveerd is voor de boottocht op het Skadar meer. Dit meer behoort tot een van de Nationale Parken van Montenegro.
Boottocht op het Skadar meer.
Rustig boottochtje op het Skadar meer.
Paradijs voor een rijk vogelleven op het rustige Skadar meer.
Aan geen enkel meer in Europa nestelen meer vogels dan aan het Skadar meer.
Bootje enkel voor HOBO groep.
We gaan aan boord voor een rustige boottocht op het Skadar Lake. We varen door de wetlands en genieten van de rust en de natuurpracht. Rust en nog eens rust. We varen alleen zonder gestoord te worden door andere groepen. Is het wegens de pandemie, of is het doordat Montenegro pas de laatste jaren ontdekt is. Feit is dat het extreem rustig is.
Rustig genieten van de rondvaart.
De gemiddelde diepte van het meer is 5 meter. Hierdoor bereikt het water in de zomer een zeer aangename temperatuur van wel 27 graden.
Nationale Parken van Montenegro.
Er zijn een vijftal nationale Parken in Montenegro: Prokletije NP, Durmitor NP, Skadarsko Jezero, Lovcen NP, Biogradska Gora NP. We zijn hier in het Skadarsko NP.
Aangekomen op de vertrek en eindplaats van de boottocht.
De grote groep toeristen blijft aan de kust om zich te laten bakken en braden door de zon. Hier in het binnenland is het een ongeëvenaarde pracht en rust. Hoe spijtig en hoe dom is het om op een zandstrookje te blijven niksen. Dit terwijl op korte afstand een enorme prachtige natuur te bewonderen valt. Na een tochtje van 1,5 uur krijgen we bij deze lokale mensen een zeer lekkere lunch opgediend. Een vissoep gevolgd door een forel met aardappeltjes. Na deze goede en lekkere lunch kunnen we om 13.15 uur verder.

Bezoekerscentrum van het Nationale park.
Na de lunch kregen we nog een bezoek aan het bezoekerscentrum van de Nationale Parken van Montenegro. Niet te lang maar met heel interessante uitleg over de natuur, fauna en flora. Een korte maar duidelijke uitleg en iedereen tevreden. National Park Skadar Lake. Het is 13:50 uur als we verder kunnen.
Gids geeft de uitleg in het bezoekerscentrum van de Nationale Parken.
Naar het Ostrog klooster.
Het is nog een rit van 1,5 uur via Podgorica naar Ostrog. Het is een moeilijke beklimming. We kunnen met onze bus niet tot helemaal boven tot aan het klooster rijden. We stijgen van een 60 meter naar 820 meter hoogte. De laatste kilometer is een zeer lastig stukje. Na 135 km, om 15.30 uur, kunnen we hier van bus veranderen. Een minibusje voert ons voor 1 euro van 820 meter hoogte naar 930 meter hoogte. Bij een temperatuur van rond de 30°, pure verwennerij.
Het tegen de rotsen geplakte Ostrog klooster is een heiligdom voor vele gelovigen.
Hemelse ligging van het Ostrog klooster
Enkele deelnemers aan deze HOBO rondreis door Montenegro.
We verlaten deze unieke locatie om 16.30 uur met het minibusje om dan over te stappen op onze gewone bus.
Bergmassief. In de verte, de witte vlek, is het Ostrog klooster.
Klooster van Ostrog.
Hoog boven de grond werd het klooster uitgehakt op zo'n 900 meter hoogte. Het witte bouwwerk lijkt recht uit een sprookje te komen. Het torent uit boven de steile, beboste heuvels rond Ostroska Greda en is absoluut een bezoekje waard. Dit is het belangrijkste pelgrimsoord in Montenegro voor de Orthodoxe Christenen. Nog steeds laten veel orthodoxe gezinnen hun kinderen hier dopen. Het lichaam van de stichter wordt nog bewaard in een reliekschrijn. Monniken (en pelgrims) overnachten in slaapzalen in het lagere deel van het klooster.
Het Ostrog klooster is een heiligdom voor vele gelovigen.
Het klooster werd gesticht door Vasilije, wij noemen hem Basil, de grootstedelijke bisschop van Herzegovina, in de 17e eeuw. Hij stierf er in 1671 en werd enkele jaren later verheerlijkt. Zijn lichaam is verankerd in een reliekschrijn dat wordt bewaard in een grotkerk gewijd aan Moeder Gods. De twee kleine grotkerken van het complex vormen vandaag de belangrijkste onderdelen van deze bijzondere plek. In de grotkerk van het Heilige kruis kan men fresco’s bewonderen.
De hagelwitte gevel van het Ostrog klooster steekt sterk af tegen de rode rotsen.
Of je nu religieus bent of niet, je rondreis afsluiten zonder deze plek bezocht te hebben zou een zonde zijn. We genieten vanuit het klooster van de adembenemende panoramische uitzichten over de vlakte. Binnen in het piepkleine kerkje staat een stokoude vent met lange witte baard te dromen over wie weet wat. Rare vogels die monniken. Niemand van ons gezelschap liet zich verleiden om te blijven.
De hagelwitte gevel van het klooster.
Het klooster is gelegen op een massieve rots en werd in de 17 e eeuw door de metropoliet Vasilius, of ook Basiel genoemd, gebouwd. Hij zou tijdens zijn leven talrijke wonderen hebben verwezenlijkt. Zowel Orthodoxen, Katholieken en Moslims geloven dat de gemummificeerde overblijfsels van Vasilius wonderbaarlijke en helende krachten heeft.
Na het bezoek aan een klooster is het traditie om iets lekkers te drinken.
Na een terugrit van 1 uur zijn we dan om 18:30 aangekomen in de hoofdstad Podgorica in Hotel Boutique Boskovich. Een 4* hotel waar we logeren in reuze grote kamers.