zondag 12 september 2021

Dag 6: Kotor - Is dit een van de mooiste routes van Europa?

Programma dag 6:
  • Kotor en de baai
  • Perast - Bottocht naar Our Lady of Rocks
  • Fjord van Kotor
  • Mount Lovcen met proeverij
Zondag in Kotor.
Na de langere rit van gisteren wordt het op deze dag iets kalmer. Zoals meestal het geval, is de afspraak vandaag 09.00 uur. Iedereen is stipt op tijd, bij een aangename temperatuur van 26°.

Kotor met de baai van Kotor.
De oude havenstad Kotor is gelegen in een diepe inham van de Middellandse zee. Om Kotor van uit de zee te bereiken moet men door drie nauwe gangen varen. Dat maakt dat Kotor heel goed beveiligd is tegen invallen vanop de zee. Uit welke richting je er ook komt: de baai van Kotor met zijn vier diep in het vasteland stekende bekkens, biedt een onvergetelijk panorama.
Stadspoort en de stadsmuur van Kotor.
Deze baai wordt beschouwd als één van de mooiste baaien ter wereld, en kan je best vergelijken met een Noorse fjord. Kotor heeft een lange geschiedenis als haven en handelsstad. Na de aardbeving van 1979 werd het oude centrum en de vestingwerken terecht tot Unesco werelderfgoed uitgeroepen om de wederopbouw te garanderen. 
Smalle straatjes in het historisch centrum.
Kotor is een charmant middeleeuws stadje met een doolhof van geplaveide straten en oude architectuur. De oude stad met haar nauwe schaduwrijke straatjes is aan drie zijden omgeven door stadsmuren van 10 meter dikte en vijftien tot twintig meter hoogte. Geen wonder dus dat dit een van de populairste bestemmingen in Montenegro is. We beginnen onze dag met een stadsbezoek aan Kotor. 
St Tryphon kathedraal, gebouwd in 1166. Zwaar beschadigd door een aardbeving in 1979.
Pleintje in het centrum van Kotor.
Sint-Tryphon kathedraal.
De Sint-Tryphon-kathedraal is een van de twee rooms-katholieke kathedralen in Kotor en is momenteel de zetel van het katholieke bisdom van Kotor. In de oorspronkelijke kerk huisde de overblijfselen van Sint-Tryphon nadat die uit Constantinopel (nu Istanboel) naar Kotor waren gebracht. De kathedraal werd daarom ingewijd in 1166 ter ere van Sint-Tryphon, de beschermheilige van de stad. 
Interieur van de St Tryphon kathedraal.
Ingang van de St Tryphon kathedraal.
In 1667 werd het bouwwerk echter ernstig beschadigd na een aardbeving, maar daarna grotendeels terug herbouwd. In 1979 veroorzaakte een aardbeving opnieuw heel wat schade, maar ook toen werd het gebouw gerestaureerd. In het interieur van de kathedraal vindt men fresco's uit de 14e eeuw, stenen versieringen die het leven van Sint-Tryphon weergeven en er zijn ook reliëfs in zilver en goud te zien.

Maritiem museum.
Kotor is een havenstadje en logisch is er veel van de maritieme geschiedenis te ontdekken. We bezoeken het maritiem museum. Met mondmaker! De enige keer vandaag zal later blijken. Het museum hangt vol met zeeliedenkleding, typische oude wapens, wapenschilden, schilderijen en een pak over de scheepvaartgeschiedenis. Een bezoek van iets minder dan een half uurtje. 
Aan de ingang van het maritiem museum, met een oud kanon.
St Luc en St Nicolas kerken.
In Kotor zijn een 10-tal kerken. We krijgen wat uitleg van onze gids over een twee ervan. St Luc en St. Nicolas.

Kampana-toren.
Vlakbij het punt waar de rivieren in de baai uitmonden kan je de Kampana-toren vinden. Dit is ongetwijfeld het meest prominente van alle historische overblijfselen van Kotor. Deze toren en citadel dateren uit de 13e en 14e eeuw. Vlakbij de Kampana-toren kan je de stad binnenwandelen via de Sea Gate (of Main Gate). 
Main gate, toegang tot Kotor.
Deze stadspoort dient al sinds 1555 als de ingang tot de baai. Het is een van de drie historische stadspoorten die je in Kotor kan vinden. De andere twee zijn de rivierpoort in het noorden en de Gurdische poort in het zuiden. De omringende buitenmuur heeft een omtrek van 4,5 kilometer, is 20 meter hoog en de dikte varieert van 2 tot 16 meter.

Klokkentoren.
Zodra je door de poort bent, zie je een oude charmante Klokkentoren. Dit is een van de symbolen van Kotor. De bouw begon in 1602, maar de toren was vermoedelijk nog niet voltooid toen een aardbeving in 1667 toesloeg. Sindsdien helt de toren aanzienlijk naar de zee. Later werden pogingen gedaan om de kanteling te corrigeren, maar de toren keerde altijd terug naar dezelfde positie. 

Servisch Orthodoxe kerk.
Hier begint om 10 uur een dienst. We worden eerst nog gezegend met wierook waarna de dienst van 10:00 begint met gezang en een beetje offeren (centjes in de offerblok). 
Servisch Orthodoxe kerk.
We worden gezegend met wierook voor de eredienst.
Markt op zondag en strandwandeling.
Op zondag zijn de meeste handelaars aan het rusten. We wandelen er snel door om daarna langs de zee te paraderen. 
Langs de baai van Kotor.
Het was tijd om op een terras een watertje of een koffie te bestellen. Dat is gemakkelijk hier, we kunnen betalen in Euro's. Montenegro gebruikt de Euro als betaalmiddel.
Aan de half open of gesloten markt langs de zeekant van Kotor.
Perast
Vervolgens met onze bus naar Perast. We komen op de middag om 12:00 aan in dit stadje. Dit stadje ligt een 14 km van Kotor. Men kan in Perast geen strand vinden en dat is wellicht ook de voornaamste reden waarom dit één van de rustigste stadjes in de regio is. Ooit was dit een rijke stad waar honderden zeilboten aanmeerden, maar vandaag biedt Perast nog onderdak aan slechts een paar honderd inwoners. De grote herenhuizen van de vroegere kapiteins zijn hier nog steeds te zien. 
Wandelen langs de zee in Perast.
Onze gids legt het allemaal graag uit.
Baai van Kotor ligt ingeklemd tussen de ruwe bergen en de Adriatische zee.
Our Lady of Rocks.
We nemen een boot voor ons gezelschap om 12:00 uur naar het eilandje. Een van de twee eilandjes in de Baai van Kotor voor de kust van Perast is het kunstmatige eiland Gospa od Skrpjela of Onze-Vrouwe-aan-de-Rotsen. Volgens de overlevering werd het eiland opgetrokken in 1630 nadat een visser uit Perast schipbreuk leed in de buurt en een icoon van de Heilige Moeder en het Kind op een zeerots had gevonden. Zeelieden uit Perast en Kotor bouwden het eiland met grote stenen die ze vervoerden met hun vissersboten.
Met een boot naar het eilandje van Onze-Vrouwe-aan-de-Rotsen.
Baai van Kotor ligt ingeklemd tussen de ruwe bergen.
Onze-Vrouwe-aan-de-Rotsen kerkje op een kunstmatig eilandje.
Het tweede eiland is Sveti Juraj, ook wel 'het eiland van de dode kapiteins' genoemd. Volgens de legende schoot een Franse soldaat een kanon af op Perast en raakte hij het huis van zijn geliefde, waarbij hij haar doodde. Na een uurtje om wat rond te kijken en wat foto's te nemen, kunnen we om 13:00 uur terug met de boot naar de vaste grond varen.
Bergen en groen achterland rond Perast en Kotor in Montenegro 
Op het eilandje Onze-Vrouwe-aan-de-Rotsen
Op het eilandje Onze-Vrouwe-aan-de-Rotsen
Met de boot terug naar het vaste land te Perast.
Op het eilandje Onze-Vrouwe-aan-de-Rotsen kerkje met een licht blauwe koepel.
De mooiste route van de Balkan naar Mount Lovcen en prshut.
Het werd een verbluffend schitterende route om van zeeniveau tot op 915 meter hoogte te rijden. 25 haarspeldbochten en een baan waar we tientallen keren moeten stoppen om tegenliggers de kans te geven om elkaar te kruisen. Soms diende de autobus een beetje achteruit te rijden om tegenliggers de kans te geven om te kruisen. Tientallen malen zagen we de baai van Kotor in de diepte schitteren. Wat een schitterende rit met vele panoramische uitzichten. Deze baai, die van Kotor, kan wedijveren met de mooiste baaien ter wereld.
Baai van Kotor is een duizelingwekkende fjord, de meest zuidelijke van Europa.
De baai van Kotor met het ongeëvenaarde uitzicht over het prachtige landschap dat zich voor je ogen ontvouwt wanneer je deze route neemt. Dit verklaart ook waarom deze omgeving op zoveel belangstelling kan rekenen. 
Majestueus uitzicht over de baai van Kotor in een unieke geografische omgeving.
Dorpje Njegusi op de flanken van Mount Lovcen.
Op 1100 meter hoogte vind je het idyllische Njeguši. Het stadje staat bekend om zijn lokale kaas, “sir”, en de gerookte, gedroogde ham bekend als “prsut”. We stoppen hier om de lokale specialiteit te proeven. 
Hier krijgen we de uitleg hoe men de lekkere ham op traditionele wijze fabriceert.
Vooreerst krijgen we een uitleg hoe men de ham bewerkt. Na 14 dagen in zout zeewater inweken, 14 dagen samendrukken, 3 maanden roken. Na 12 maanden drogen krijgen we de uitstekend bewerkte hespen. Het zijn trouwens hespen uit België. Een garantie voor uitstekende kwaliteit!
In het restaurant krijgen we een uitgebreide schotel met hun ter plaatse bewerkte ham en kaas. De drank was ook gratis te proeven. Een tof systeem om een lunch te organiseren zonder veel tijdsverlies.
Lunch met kaas en hesp.
Lekkere lunch: gerookte ham, kaas en lokaal biertje.
Restaurant Konoba
Zwarte bergen.
Nu bevinden we ons te midden van de rotsachtige toppen van de Dinara-Alpen. De meest opvallende berg daarvan is de Lovćen, waarnaar het Lovćen Nationaal Park is vernoemd. Deze berg diende als inspiratie voor de naam van het land Montenegro, wat letterlijk 'zwarte berg' betekent. Lovćen is bedekt met dichte bossen en heeft inderdaad een zwarte aanblik. 

Logies.
We logeren 2 nachten in het uitstekende 4* Hotel Vardar, centraal gelegen in het historische oude stadscentrum. Met uiterst vriendelijk personeel, een vlotte en vlugge bediening door uitstekend personeel. Ruime kamers met alle comfort. Top!
Ingang naar het hotel Vardar in Kotor.

Parcours van Kotor naar dorpje Njegusi op de flanken van Mount Lovcen.
Het is een spectaculaire beklimming met heel veel haarspeldbochten naar boven. Er is een majestueus uitzicht op de baai van Kotor. Het is een zeer smal baantje. Het elkaar kruisen is op vele plaatsen een groot probleem. Ons bus diende verschillende keren achteruit te rijden om een plaatsje te vinden waar de tegenligger kon passeren. Misschien lag het aan de dag dat we deze route namen. Het was op een zondag en dit verklaart gedeeltelijk de vele Montenegrijnen die op uitstap waren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten